Hur man du må bättre?


HUR KAN DU MÅ BÄTTRE?

Detta är ingen artikel som varken psykiatrin eller läkemedelsindustrin kommer att tycka om, eftersom den tjänar inte deras syften. De kommer att stämpla det som propaganda.

För att må bättre behöver du stärka dig själv, så att du mår bättre och kan genomföra de nödvändiga förändringarna i ditt liv.

  • Det är bara du som kan någonsin förändra ditt liv och skapa ditt bättre mående.
  • Ett bra mående är livsviktigt men inte enkelt och gratis – det finns inga genvägar eller mirakelmetoder. Du måste aktivt arbeta på det.
  • Du måste vara villig att tänka om och vara villig att satsa! :)
  • Du måste lämna psykiatrin och deras tankesätt – det finns inte 400 olika mentala störningar som psykiatrin påstår – och det finns mycket bättre alternativa lösningar än destruktiva psykdroger och elchocker (ECT).
  • Du kan underlätta det hela genom att arbeta tillsammans med en annan person som också vill må bättre. Ta gärna anhöriga och vänner också till hjälp, men det är mycket upp till en själv.
  • Det är aldrig för sent.

Det finns inga genvägar till ett bättre mående.

VAD KAN DU GÖRA FÖR ATT MÅ BÄTTRE?

För mig finns inget mer grundläggande och välgörande än regelbunden träning och motion – du kan börja med långa promenader.

Hur enkelt det än låter så kan det göra mirakler.

Enligt mig så är det där man skall börja och det är mitt bästa råd till dig.

Det finns dock ett stort problem med detta – det måste göras regelbundet och det kan kräva en tids arbete innan man når resultat.

Tänk inte! Lägg undan alla funderingar och problem och börja träna! Sedan när du mår bättre kan du hitta lösningarna och genomföra dem.

Man tar det hela gradvis naturligtvis och börjar t.ex med en stunds daglig promenad. Sedan kan man bygga upp detta så att man till slut tränar flera ggr per vecka. Gör det gärna till en social aktivitet också och det är inte fel med sol och frisk luft.

Många läkare rekommenderar detta och skriver till och med ut det på recept.

SE DESSA LÄNKAR

  • Psykiatrikern: Träning är som 100 bra mediciner för hjärnan
    http://topphalsa.se/psykiatriker-traning-ar-som-100-bra-mediciner-for-hjarnan/
  • Spring ifrån din depression: http://www.gp.se/ledare/sonesson-spring-ifrån-din-depression-1.6785547
  • Karin Bojs, Visst skyddar träning mot depression
    http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/karin-bojs-visst-skyddar-traning-mot-depression/
  • Psykologen tipsar: Så motionerar du dig gladare
    http://land.se/halsa/psykologens-tips-sa-motionerar-du-dig-gladare/
  • Rätt motion bättre än antidepressiv medicin
    http://www.gp.se/livsstil/hälsa/rätt-motion-bättre-än-antidepressiv-medicin-1.3763548
  • Träning räddade Maria från ångest
    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=161&artikel=6477752

VEM KAN HJÄLPA DIG?

Jag har fått följande länkar och tips som du kan checka:

Gunilla Saupe i Järfälla som är antroposof och leg. läkare
Läkaren Sverker: http://www.hormonelle.se
www.biomax.nu
https://ehdin.com/sannas-blogg/
https://ehdin.com/nedtrappning-av-psykofarmaka/
https://drsannalive.se/
http://www.alternativjournalen.se/nyheter/depression-vad-gora-och-inte-gora-7204166
http://www.peterularsson.se/det-finns-alternativ-till-psykofarmaka-vid-depression/,
http://www.peterularsson.se/viktiga-faktorer-for-att-overvinna-depression/,
http://www.peterularsson.se/losningar-pa-depression/
http://www.vidarkliniken.se/
http://epi.vgregion.se/sv/gronarehab/

Googla själv annars och sök på alternativa behandlingar och checka.

TRAPPA NER PSYKOFARMAKA

Går du på psykpiller så trappa ner dessa med hjälp av en läkare, som förespråkar alternativa metoder. Googla eller sök på hitta.se på “alternativa behandlingar + din ort”. Ring och prata så hittar du rätt man till slut.

FULLSTÄNDIG LÄKARUNDERSÖKNING

Många som mår dåligt har rent kroppsliga fel eller brister. Se till att få en fullständig läkarundersökning och uppföljning av en läkare som du litar på. Tänk på att du kan byta läkare och vårdcentral om du inte är nöjd.

FÖRBÄTTRA DIN KOST OCH VILA

Naturligtvis behöver du förbättra din kost, sömn och vila också. Näringsbrister kan orsaka dåligt mående. Checka med experter på området.

UMGÅS MED POSITIVA MÄNNISKOR

Se till att ha människor runt dig som får dig att må bra och som stödjer och hjälper dig. Ibland kan det vara mycket bra att flytta hemifrån för att t.ex studera på annan ort.

Dessa steg är inte speciellt lätta men livsviktigt för din framtid.

Ta det steg för steg – dag för dag så brukar det fungera.

Låt mig gärna veta hur det går.

Lycka till! :)

Allt gott!
Peter :)