HUR KAN DU TROTS ALLT MÅ BÄTTRE?


Hur kan du må bättre utan elchocker (ECT)?

Detta är skrivet med kärlek från djupet av mitt hjärta för att hjälpa dig att må bättre. Jag har varit i kontakt med många som mår dåligt, riktigt dåligt, och har full förståelse och respekt för dem. Det är verkligen ingen lätt situation med enkla snabba lösningar. Men det är livsviktigt att tänka om och försiktigt, steg för steg vända trenden. Lyssna på de positiva människorna – de som vill stötta och hjälpa. Lyssna inte på psykiatrin om de säger att du är mentalt sjuk, och att endast psykdroger och elchocker kan hjälpa dig. Det är dumt att se ner på enkla, långsiktiga, grundläggande lösningar bara för att de inte är svåra och komplicerade. Det finns många exempel på hur till synes enkla lösningar har gett stora livsförändringar – något som psykiatrin aldrig kommer att erkänna. Ta hjälp av anhöriga samt vänner och arbeta tillsammans. Ni kan hjälpa varandra. Lycka till! Peter :)

Detta är en artikel som varken psykiatrin eller läkemedelsindustrin kommer att tycka om, eftersom den tjänar inte deras syften. De kommer att stämpla det som propaganda och ovetenskapliga dumheter. Kanske till och med kalla det kvacksalveri. Tyvärr handlar det i grunden om makt och pengar. Dessa enkla steg kan dock hjälpa dig att må mycket bättre.

Om jag kan inspirera en enda person till att börja förändra sitt liv så är jag oerhört tacksam.

Har psykiatrin gett destruktiva behandlingar förut?

Psykiatrin har definitivt gett destruktiva “behandlingar” förut: T.ex snurrstolar, isbad, insulinchocker, hjärnoperationer, tvångssteriliseringar, lobotomier, tvångströjor och bältningar. Tvångsbältningar görs otroligt nog fortfarande. Hur kan det vara tillåtet!? Jag skulle aldrig lita på någon som tex. elchockar barn eller tvångsbältar. Det finns mycket bättre alternativ till allt detta destruktiva – även om det skenbart ser bättre och trevligare ut i psykiatrin nuförtiden.

Varför skall man lita på psykiatrin vad det gäller elchocksbehandlingar?

Läkarna lyckades under många år ta död på och förstöra många människor med åderlåtningar.

FÖRSÖK TÄNKA OM

För att må bättre behöver du stärka dig själv, så att du mår bättre och kan genomföra de nödvändiga förändringarna i ditt liv. Allting löser sig inte på en gång – du behöver starta någonstans och sedan kan du lösa sakerna efterhand. Det viktigaste nu för dig är att sätta igång med något.

  • Det är aldrig för sent.
  • Det finns inga genvägar till ett bättre mående.
  • Kom ihåg att du är en bra person och innerst inne är vi alla goda.
  • Det är bara du som kan förändra ditt liv och skapa ditt bättre mående. Man kan tyvärr inte skylla på någon annan.
  • Ett bra mående är livsviktigt men inte enkelt och gratis – det finns inga genvägar eller mirakelmetoder. Du behöver arbeta aktivt på det, men naturligtvis börjar du lugnt och fint samt tar det gradvis.
  • Du behöver vara villig att tänka om och vara villig att satsa! :)
  • Du behöver lämna psykiatrin och deras tankesätt. Det finns inte fyrahundra! (400!) olika diagnoser – vilket gör oss alla mentalt sjuka – som psykiatrin påstår. Det finns mycket bättre alternativa lösningar än diagnoser, psykdroger och elchocker (ECT). Emellertid inte i den psykiatriska världen, vilket gör det till en god idé att lämna den. T.ex sa en psykiatriker till en patient som undrade när hon blev frisk: “Det blir du aldrig”.
  • Du kan underlätta det hela genom att arbeta tillsammans med en annan person som också vill må bättre. Ta gärna anhöriga och vänner till hjälp, men det är tyvärr mycket upp till en själv. Du kan kanske hjälpa dem med något annat – viktigt att inte bli en belastning.
  • Kommunicera, sök, leta, få tips tills du hittar alternativa behandlingar, som är rätt för dig, och personer som kan hjälpa dig. Ge aldrig upp även om det kan vara svårt och jobbigt. Det är naturligtvis väl värt besväret.
  • Det hjälper dig enormt mycket att skaffa dig mer information om hur du kan må bättre.

Vad kan du göra konkret nu för att må bättre?

Detta är mitt första och bästa råd till dig.

För mig finns inget mer grundläggande och välgörande än regelbunden träning, motion och friluftsliv. Det har räddat mig många gånger. Du kan naturligtvis börja lugnt och gradvis med små promenader. Hur enkelt det än låter så kan det göra mirakler, och enligt mig så är det där man skall börja.

Det finns dock ett stort problem med detta – det behöver göras ganska regelbundet och det kan kräva en tids arbete innan man når resultat. Men tänk inte! Lägg undan alla funderingar och problem och ge dig ut. Sedan när du mår bättre kan du hitta lösningarna på dina problem och genomföra dem. Gör det gärna till en social aktivitet också och det är ju inte fel med sol och frisk luft. Efterhand som du mår bättre kan du öka dina fysiska aktiviteter.

När du är ute titta gärna på olika saker, prata med människor och kanske fota lite. För mig är detta väldigt sköna avkopplande stunder. Kan man sedan avsluta med en bastu och dopp i havet (vilket jag ej gör vintertid) så är det ännu bättre.

Många läkare rekommenderar tack och lov träning och motion och skriver till och med ut det på recept. Se mer info i länkarna nedan.

Motion och träning kan hjälpa dig att må bättre

Träning och motion kan få dig att må bättre

Djup depression

Det blir naturligtvis mycket svårare om du mår riktigt, riktigt dåligt. Kanske hände någonting i ditt liv. Du började må dåligt och sökte förmodligen hjälp hos psykiatrin. Där är det oerhört lätt att fastna för åratal i en labyrint av hundratals olika diagnoser, psykofarmaka av olika sorter och doseringar, samt den bedrägliga “quick-fixen” elchocker. Efter allt detta kan man må oerhört dåligt. Du sökte men fick inte riktig hjälp – som du förtjänade.

Psykiatrin innebär en väldigt destruktiv miljö. Skall man ha en chans att må bättre behöver man bla. se kärleksfulla, positiva människor, natur, sol och känna frisk luft.

Om jag hade en anhörig eller nära vän som mådde riktigt, riktigt, riktigt dåligt så hade jag gjort följande: Byte av miljö till en lugn, naturnära plats. Mycket beröring, vila, näringsrik mat, positiva samtal och promenader. Jag hade kontaktat kostexperter för att kunna göra den bästa maten och ge de bästa kosttillskotten. Roliga aktiviteter tillsammans med vänner och anhöriga. Det kostar naturligtvis möda, tid och pengar – men det är kanske ett liv värt?

Trappa ner psykofarmaka

Går du på psykofarmaka kan du trappa ner dessa med hjälp av en läkare, som förespråkar alternativa metoder. Googla eller sök på hitta.se på “alternativa behandlingar + din ort”. Du kan nog också googla: “trappa ner psykofarmaka”. Ring och prata så hittar du rätt läkare till slut. Se även länkar nedan.

All nedtrappning av psykofarmaka och ECT görs i samråd med läkare. Sök vanlig (icke-psykiatrisk) läkarhjälp om du mår dåligt, och se till att få en fullständig hälsoundersökning med åtföljande hantering och uppföljning.

Fullständig läkarundersökning

Många som mår dåligt har rent kroppsliga fel eller brister. T.ex så kan störningar i sköldkörtelhormonerna ofta ge depressioner. Se till att få en fullständig läkarundersökning och uppföljning av en läkare som du litar på. Be också att få B och D-vitamin nivåerna kontrollerade. Tänk på att du kan byta läkare och vårdcentral om du inte är nöjd. Du har rättigheter som patient.

Förbättra din kost och vila

Naturligtvis behöver du förbättra din kost, sömn och vila också. Näringsbrister kan orsaka dåligt mående. Sök, hitta och checka med experter på området. Se några länkar nedan. Regelbundna fysiska aktiviteter bör leda till att din sömn och vila förbättras.

Aktivitet utanför skärmen

Jag njuter själv och kopplar av till filmer och TV-program. Men jag försöker hålla det till positiva program och inte alltför mycket. Saker som jag mår dåligt av undviker jag inklusive sk. nyheter. Vad har jag för nytta av info om tex. en bussolycka i Belgien? Kan inte se att det hjälper varken mig eller dem att jag känner till detta. Filmer om krig, våld, mord, tortyr mm. försöker jag också undvika. Massmedia säljer in idén att man måste hålla sig uppdaterad och informerad. Vad betyder det? Uppdaterad på deras version och sensation av dåliga nyheter? Vad händer med alla goda och positiva nyheter? Dessa skulle människor behöva höra för att må bättre.

Se det som höjer dig och får dig att må bra! Men kom ihåg att livet levs – eller skall levas – mestadels utanför de olika skärmarna, eller? Det personlig mötet med olika människor är ovärderligt.

Umgås med positiva människor

Se till att ha människor runt dig som får dig att må bra och som stödjer samt hjälper dig. Då kan du också hjälpa dem tillbaka. Det kan vara livsviktigt att byta miljö eller vänner. Ibland kan det vara mycket bra att flytta för att t.ex arbeta eller studera på annan ort.

Jag kan också rekommendera att berätta positiva minnen för varandra. Det finns en kraft i dessa som kan hjälpa dig att må bättre. Eller prata om positiva saker som du ser framemot och vill göra. Att hjälpa varandra med olika praktiska saker kan också vara väldigt höjande.

Musik och roliga filmer

Vad vore livet utan positiv musik och givande, intressanta filmer och program? Det ger mig enormt mycket, och jag försöker fokusera på att se och lyssna på sådant som får mig att må bra.

Vad får dig att må bra?

Det låter väldigt enkelt – nästan naivt – men försök ägna dig åt sådant som får dig att må bättre. Ibland behöver man lämna sin bekvämlighetszon och ge sig ut. Studiecirklar, kurser, pass på gym, resor och andra aktiviteter kan stärka dig och få dig att möta andra människor. Djur och natur kan också vara oerhört läkande. Många känner sig bättre efter att ha skaffat sig hund eller katt. Ge dig dig själv ett bättre liv.

Mål och drömmar

En person är så levande som hon har framtida mål och drömmar. Det behöver inte vara stora och omfattande. Börja lugnt och fint och sätt upp dina mål för framtiden. Gärna på väggen eller kylskåpet så att du kan se dem dagligen.

Information om hur du kan må bättre

Jag har fått nedanstående länkar och tips som du gärna får checka upp – kanske med hjälp av anhöriga och vänner. Det gäller att du hittar det som passar dig bäst och sedan jobba långsiktigt. Sök, prata och fråga – till slut hittar du någon och något som kan hjälpa dig. Du kan också googla på “alternativa behandlingar + din ort”.

Ingen, ingen, ingen diagnos, psykofarmaka eller elchocker i världen – kan långsiktigt och på djupet hantera kroppsliga problem, förluster och sorg, arbetslöshet, undertryckande och mobbning, studiesvårigheter, besvikelser, spruckna förhållanden, skilsmässor mm.

Psykiatrins miljarder skall satsas på alternativa behandlingar. Då kan kärleksfulla, naturnära, näringsrika och lugna vilohem byggas upp, för att hjälpa de som mår dåligt.

Peter Larsson

Välkommen att ta kontakt!

// Peter :) l peterularsson(at)gmail.com I Facebook l www.elchocker.se

Peter Larsson, skribent, debattör och engagerad medmänniska vars egen farbror förstördes av psykiatrins elchocker, vilket startade mitt livslånga engagemang för att förbjuda psykiatrins elchocksbehandlingar. De första artiklarna skrev jag på 80-talet. Min röst kommer inte att tystna innan alla drabbade får upprättelse och skadestånd samt elchocksbehandlingarna förbjuds.

Ämnesredaktör Newsvoice, medlem i Amnesty, Kommittén för Mänskliga Rättigheter och Röda Korset. Mångfaldigt publicerad ang ECT-behandlingar i t.ex: Newsvoice, Aftonbladet, Expressen, Göteborgsposten, Nyheter24, 2000-Talets Vetenskap, www.elchocker.se och Tidskrift för Homeopati. En av admins för grupper, som förespråkar alternativa icke-psykiatriska behandlingar, på Facebook med över 15 000 medlemmar.

Några röster från läsare

“Tack Peter. Jag glömde tillägga att jag efter ett tag började jogga kortare sträckor och i slutet joggade jag hela vägen. Krafterna återvände.”

“Jag tycker det är en bra text. Jag tror på motion vid depression. Där jag var inlagd fanns det en träningscykel å den användes flitigt av oss som var inlagda på psykiatrin. Jag märkte skillnaden på mig själv att ångesten minskade, rastlösheten minskade.”

“Att bara ha destruktiva vänner som inte mår bra och som drar ner en gynnar ingen. Jag fick tillslut säga hejdå till ALLA mina vänner för alla mådde på ett eller annat sätt dåligt, skar sig, hade mycket ångest och var totalt destruktiva. Men det tog så otroligt många år för mig att inse det. Så många år jag hade kunnat må lite bättre. Istället hade jag vän efter vän som tog sitt liv. Tillslut är man fast i den destruktiva världen utan att man vet hur man hamnade där. För 5 år sedan började jag jobba, sa hejdå till i princip alla mina vänner och började få friska vänner (som inte var destruktiva i den bemärkelsen) och började om. Jag är väldigt noga med vem jag släpper in i mitt liv numera. Jag vill inte bli nerdragen en gång till i ‘självskadeträsket’ eller den depressiva världen.”

“Många har förlorat sitt syfte. Det är en annan sak. Man har inte längre någon självklar plats och har tappat meningen med livet. Känner sig inte längre kompetent. Det är ett STORT problem i välbefinnandet. Att hitta något, hitta tillbaka till något, där man känner sig kompetent. Något som känns roligt. GLÄDJE. Att hitta de där glädjeämnena/ämnet. Börja med ett glädjeämne.”

Naturen kan hjälpa dig att må bättre

 Må bättre utan de psykiatriska elchockerna (ECT).

Du kan förbättra ditt mående utan psykiatrins elchocker (ECT).

Du och andra kan förbättra ditt mående utan psykiatrins elchocker (ECT).

Ett bättre mående utan psykiatrins elchocker (ECT).

Psykiatrins elchocker (ECT) får dig inte att verkligen må bättre.

Hur kan du må bättre? T.ex att komma ut i naturen kan hjälpa dig.